Biografia

Richard McKirahan è Edwin Clarence Norton Professor of Classics e Professor of Philosophy presso il Pomona College in Claremont, California, e Visiting Professor of Philosophy presso la University of California, Santa Barbara. Si è laureato in Materie classiche e in Matematica presso la University of California, Berkeley, in Literae Humaniores presso la Oxford University (Balliol College), e ha ottenuto il Dottorato in Classical Philosophy presso la Harvard University, avendo come suo supervisore G.E.L. Owen.

È Senior Professor presso il Pomona College, a cui appartiene dal 1973 come membro delle facoltà di Classics e Philosophy, e ha partecipato, sin dal suo esordio nel 1984, al Program in Science, Technology and Society. Ha ottenuto il ruolo di Visiting Professor of Philosophy presso la University of California, Santa Barbara nel 2013. È stato anche Whitehead Visiting Professor presso la American School of Classical Studies ad Atene, Visiting Professor of Classics presso la University of Glasgow, e Overseas Visiting Scholar presso il St. John’s College, Cambridge oltre che Distinguished Visiting Scholar presso il Christ’s College, Cambridge.

Attualmente ricopre la carica di Presidente della ‘Society for Ancient Greek Philosophy’, Presidente della ‘International Association for Presocratic Studies’, ma anche Associate Editor della collana dei Commentatori antichi di Aristotele, e fa parte degli editorial boards di numerose riviste e collane, tra le quali Traditio Praesocratica and Studia Praesocratica per la De Gruyter e la collana della Parmenides Publishing, Platonica Minora, Dubia et Spuria: The Unknown Plato: Shorter, Dubious and Spurious Works in the Platonic Corpus.

Vive con sua moglie Voula Tsouna a Santa Barbara e ad Atene.

Tra le sue opere:

Principles and Proofs: Aristotle’s Theory of Demonstrative Science, Princeton University Press, 1992, xiv & 340 pp.

Philosophy Before Socrates, Indianapolis, Hackett Publishing Co., 1994, xvi & 436 pp.; 2nd edn. 2011, xviii & 494 pp.

Simplicius, Commentary on Aristotle’s Physics, book 8, chapters 6‐10, translation and notes, in the series Ancient Commentators on Aristotle, ed. Richard Sorabji, London and Ithaca, N.Y.,

2001, 247 pp.

Philoponus, Commentary on Aristotle’s Posterior Analytics, book 1, chapters 1‐8, translation and notes, in the series Ancient Commentators on Aristotle, ed. Richard Sorabji, London, 2008, 185 pp.

A.H. Coxon, The Fragments of Parmenides, A Critical Text with Introduction and Translation, the Ancient Testimonia and a Commentary, Revised and Expanded Edition, edited with new Translations by R. McKirahan, Las Vegas, Zürich and Athens: Parmenides Press, 2009, xiv & 461 pp.

Philoponus, Commentary on Aristotle’s Posterior Analytics, book 1, chapters 9‐18, translation and notes, in the series Ancient Commentators on Aristotle, ed. Richard Sorabji, Bristol Classical Press, 2012 co‐editor of Cornelli, G., R. McKirahan and C. Macris (eds.) On Pythagoreanism. Berlin: De Gruyter, Studia Praesocratica 3, 2013, xix + 532 pp.

The Milesians: Thales, G. Wöhrle, ed., translation and additional material by R. McKirahan Traditio Praesocratica, Berlin: De Gruyter 2014, 710 pp.

Tra i materiali online:

Collections Containing Articles on Presocratic Philosophy available for download at http://scholarship.claremont.edu/pomona_fac_pub/93/, 2017, 55p. (previous editions 2013, 2014, 2015)

Presocratic Philosophy in Oxford Bibliograhies Online, 2013

English‐Greek Glossary of Philosophical Terms / Ελληνικο‐Αγγλικό Γλωσσάριο Φιλοσοφικών ‘Ορων, available for download at http://scholarship.claremont.edu/pomona_fac_pub/397, 2015, 430 pp.

English‐German Glossary of Philosophical Terms / Deutsch‐Englisches Glossar der Philosophischer Begriffe available for download at http://scholarship.claremont.edu/pomona_fac_pub/397, 2017, 348 pp. The Sophists in Oxford Bibliographies Online, 2017